Villkor och regler

Villkor för din ridplats

Ridplats i grupp betalas för en termin i taget. Uppsägning av ridplats sker senast två veckor innan terminens slut. I annat fall förlängs din plats med en termin i taget. För att vi skall kunna planera vår verksamhet, få plats med alla som vill rida och hålla grupperna så små som vi utlovar så är det viktigt att ni meddelar uppsägning i tid. Om ni säger upp er ridplats senare än två veckor innan termins slut men innan ny termin startar så debiteras ni 500 kr. Om ni vill lämna er ridplats under påbörjad och pågående termin kan ingen återbetalning av ridavgift ske.

Inför varje ny termin planeras grupperna om så att det skall passa allas kunskapsnivå. Det kan då hända att du hamnar i grupp på ny tid. Du informeras om detta i god tid innan terminsstart och vi försöker planera verksamheten så att det passar allas önskemål.

Om du vill börja rida får du gärna prova på 3 ggr utan att avlägga hel terminsavgift, då betalar du enbart för de lektioner du rider. Vill du fortsätta efter de tre provveckorna så betalar du resten av terminens avgift.

Faktura för hela terminens ridning skickas ut till er i början på varje termin. Man kan om man önskar dela upp betalningen på max 3 tillfällen under terminen. OBS! Det måste ni kryssa i på er sida i elevportalen innan vi fakturerar. Vid frågor om fakturor ring till kassör Hanna Johansson på

Återbud och igenridning

Avbokning av ridtid skall göras senast samma dag kl 10.00 i portalen Hippocrates. ( återbud efter 10.00 görs även det i portalen men smsas också till ridläraren )
Igenridning på vardagar kan bokas senast klockan 15:00 samma dag som lektionstillfället.
Du har rätt att rida igen vid sjukdom men max tre gånger per termin. Undantag vid läkarintyg.
Du kan boka en igenridning max 4 veckor framåt i tiden, därefter förfaller ditt tillfälle och återbetalas ej.
Du kan boka igenridning i grupper med samma nivå eller lägre som dig själv. Ridtid som inte avbokats eller för sent avbokad får inte ridas igen. Träningar som ställs in av oss rids igen vid annan tid eller återbetalas.

Regler för ridning

Se till att du som ryttare (eller dina barn) har oömma men bekväma kläder. Byxor utan innersöm är att rekommendera, tights av något slag eller mjukisbyxor är bra, jeans är mindre bra. Jackor och tröjor bör vara utan huva, då den kan utgöra en säkerhetsrisk. Skorna ska ha klack- gummistövlar med klack eller liknande.

Hjälmar och säkerhetsvästar finns att låna. Men ni måste vara rädd om sakerna och se till att de blir upphängda där de ska vara innan ni lämnar stallet.

All ridning och vistelse i stallet sker på egen risk.
Ridskolan förbinder sig inte att tillhandahålla ledhjälp på lektionerna. Där behov finns bör sådana medfölja eleven.
Tuggummi och liknande får du inte ha - du kan sätta i halsen när du rider.

Eleven ska vara i stallet senast 15 min innan lektionsstart. Om din häst inte redan går lektion så skall du borsta, sadla och tränsa. För alla som vill ha hjälp finns stallvärd på plats. Hästarna skall tränsas 5 minuter före lektionsstart.
Vår målsättning är att verka för en god hästhållning, samt att alla ska trivas och känna sig välkomna. Vi har alla ett ansvar för att genomföra målsättningen.

Rid säkert och ha roligt när du rider!

Vår digitala medlemsportal

Vi är riktigt glada över att kunna bjuda in alla våra medlemmar och aktiva till vår medlemsportal i Hippocrates som är ett digitalt system för ridverksamheter. Nu lämnar vi en värld av lappar, brev och anslagstavlor och samlar allt på en plats som alla kan se. Som elev eller målsman får du en egen inloggning i systemet och kan se aktuell information som gäller vår verksamhet och din ridning.

Systemet skall du använda när du:
•   Skall hålla dig uppdaterad om vad som händer på ridskolan.
•   Lämnar återbud till en lektion
•   Bokar igenridning
•   Bokar dig till andra aktiviteter, tex klubbtävlingar

Kom ihåg att logga in minst en gång i veckan för att hålla dig uppdaterad.